FOLLOW

Wednesday, 6 June 2012

SAMPAH INDUSTRI HIBURAN MUZIK

''music doesn't lie,if there is something to be changed in this world,than it can only happen through music" -jimi hendrix-. 

Muzik tak menipu?? 
Ya,mungkin itu zaman jimi hendrix masa beliau hidup.mungkin zaman dirintis jimi berlalu semua muzik zaman itu kekal sebagai perintis zaman pemuzik dan artis baru yang lebih berkualiti,jujur nukilannya bagi aku. 
Tp,tu zaman bila beb! dan ianya ada sedikit persamaan dengan scene muzik malaysia. 

kita cerita semula industri muzik di malaysia zaman sekarang,lebih senang aku cakap "kebanyakannya kelaut" 
What the hell is this! 

beberapa tahun kebelakangan lepas atau senang aku kata era tahun 2000 muncul bermacam-macam segala jenis artis didalam industri muzik tanah air ni,benda ni benda bagus kerana memeriahkan industri hiburan,tapi lama kelamaan perkembangan fuck ni semakin kelaut atau klise dengan karya-karya dan artis yang tidak berkualiti. 
dan yang aku gelarkan "sampah industri hiburan." 
ianya ibarat macam kita makan koci,gigit kunyah gigit kunyah tau-tau ada koci yang masuk angin atau rasanya pahit serupa gampang. 
ianya andaian aku dan memang aku dah kaji ada persamaan dengan makan koci sambil main karom. 

Kita ibaratkan seperti makan koci juga, 
orang yang ghairah sangat nak jadi artis tu ada rupa paras,berpesonaliti menarik dan nak jadi penyanyi/pemuzik yang belum tahu kemampuannya,bukankah ianya seperti kulit koci yang cantik dan direka untuk dimakan sambil main karom?? 
Kemudianya bila orang tadi disuruh menyanyi atau bermain muzik semuanya jadi macam koci masuk angin dan pahit serupa gampang yang ditelan juga,begitu jugalah yang terjadi didalam industri muzik tanah air dan didalam industri hiburan lain. 
benda macam ni lah yang menyebabkan sampah bertebaran. 

rancangan realiti tv pada zaman sekarang pulak memainkan peranan penting dalam pelonggokan sampah di industri hiburan. 
(AF)Akedemi fantasia adalah contohnya,satu semenanjung masuk uji bakat kemaruk nak jadi artis,kemudian juri-juri pemilih pula kononnya hebat untuk memilih peserta yang layak,ada rupa,boleh nyanyi ala-ala dan kau dah layak.benda ni adalah benda bodoh dalam senario industri hiburan. 
tapi mujur AF sudah berakhir di AF9,jika tidak makin banyaklah sampah didalam industri hiburan tanah air. 

tak cukup dengan AF muncul pula rancangan realiti tv seperti mentor dan lain-lain. 
di dalam scene industri muzik. rancangan realiti tv mentor 2012 dalam iklannya, adam mencari protegenya dan berkata;

"kalau rasa tak cukup bagus jangan datang!" 

bila aku dengar ni,aku tergelak dengan ayatnya yang klise. 
what a stupid words adam. 
Siapa adam ni??hebat sangat ke dia ni??Aku rasa adam tak cukup bagus kerana dia juga adalah sebahagian daripada serpihan sampah industri hiburan. 
setakat boleh menari nyanyi sikit-sikit dah boleh pergi jauh. 
Berapa kerat sangatkah artis yang betul-betul boleh maju kehadapan dalam jangka waktu yang panjang? 

Bagi aku rancangan realiti tv mentor adalah rancangan realiti tv yang kedua paling bangang selepas akedemi fantasia. 

Bukan setakat tu je beb,pemuzik seperti band-band juga berlongokkan secara berlebihan. 
Buat lagu ntah apa-apa lirik berterabur kelaut,gitar tuning sumbang,main macam haram pun boleh jadi artis,tapi ianya berbeza sikit dengan scene d.i.y tanah air yang dimana aku lebih menghormati band-band tertentu dengan karya-karya jujur mereka. 

Dan lepas tu,artis yang di dalam industri lakonan pulak cuba untuk bertukar arah kepada kerjaya muzik,kerana sudah popular mungkin jika menyanyi pun boleh popular,tak apalah kalau suara tak berapa nak sedap pun tapi boleh jual atau muka boleh buat duit sudah.
begitu senang diorang buat duit,memang sial la industri hiburan sekarang. 

untuk apa industri muzik tanah air ni wujud jika semua artis tak boleh blah dan menyemak je. 
Dari segi displin dan komitmen belum lagi kita ukur. 
Industri muzik tanah air ni sebenarnya dah nazak disebabkan pelambakan sampah-sampah di dalam industri hiburan tu sendiri. 
sampai bila pun tak ada kemajuan,berapa kerat sangat artis didalam industri muzik kita yang layak di angkat sebagai penghibur. 
Apakah yang mampu diubah melalui muzik seperti kata-kata jimi hendrix??


jawapannya berbelah bahagi,ada dan tiada. 
Tapi kebanyakannya adalah tiada daripada ada. 
itulah senario didalam industri muzik malaysia hari ni; ''LEBIH KUANTITI DARI KUALITI''