FOLLOW

Friday, 7 March 2014

Buku Ultraman Dan Orang Melayu

    Kau adalah orang islam macam aku juga. Tapi tolong jangan kelam-kabut sangat dengan menunjukkan yang  kau ni mindless drone ikut sahaja apa yang dipogramkan. Orang cakap itu kau pun cakap itu, orang cakap ini kau pun ini. Bagi aku ini mungkin sensitif bagi orang islam di malaysia khususnya melayu, melayu terkenal dengan perkara membabi buta tanpa selidik.

    Buku ini asalnya di jepun. Apa nak pelik dengan jepun diorang liberal dan demokratik dibawah parti bergabung dan ada agama yang kau tak pernah dengar pun. Pergi mampus dengan apa benda pun, komik, punyu munyu, Maria Ozawa, diorang peduli apa. Tapi masuk dekat malaysia benda ni jadi masaalah, dah memang buku tu macam tu fikir lah sikit.

    Kau tengok cerita Thor pun apa kurangnya, bukan macam tuhan??? kau tak marah pun, tapi kau puji, pasal dia tak gunakan kalimah Allah. Cuba dia guna, aku ingat ramai orang melayu merusuh dekat kedutaan amerika. Aku selaku orang islam bukanlah tak sensitif langsung walaupun komik tersebut guna kalimah Allah, tapi kita cepat sangat melatah dengan amarah, bukannya penyelesaian.

    Lagi satu, terjemahan buku ini juga adalah bangang yang meng-kelam-kabut kan masyarakat islam melayu. Sebenarnya aku rasa buku ultraman yang menggunakan kalimah Allah dalam buku tu makna tepatnya adalah tuhan atau god bagi bahasa inggeris. Tapi terjemahannya terlalu lurus dan menjadikannya Allah. Kalau guna perkataan tuhan, yang dipertua atau god orang takkan bising sangat kecuali serbanitas dan masyarakat bukan islam takkan ambil port langsung.

   Jika ini benar-benar menaikkan amarah masyarakat islam, kenapa diharamkan saja dan tiada pencerahan lebih jelas daripada KDN. Kenapa buku yang sensitif lain tak di haramkan KDN contohnya buku lucah. Malaysia ni selain ada budaya yang kita biasa dengar aku fikir budaya haram mengharamkan ni adalah termasuk dalam budaya Malaysia juga. Bagi aku malaysia ni bukan negara islam mana pun, cuma orang canang sana sini yang mengatakan ini negara islam kerana majoritinya adalah penganut agama islam, kalau ya, kenapa pusat pelacuran dan judi masih wujud.

   Benda ni lagi akan kelirukan orang melayu islam yang sikit-sikit sensitif. Bukankah lebih baik jika ada penjelasan atau pencerahan supaya orang tak keliru. Ini tak, tiba-tiba haram. Orang pun baca maklumat yang tiada penjelasan lebih terang. Dah banyak isu kalimah Allah ni, tapi itu lah masaalah masyarakat melayu, tak suka selesaikan masaalah. Lebih suka masaalah menjadi lebih besar. isu buku ultraman ni lebih baik keluarkan semula dengan lebih tertib terjemahannya supaya menjadi jalan penyelesaiaan. Tolong jangan jadi konservatif sangat sampai tidak boleh fikir langsung. 
    

2 comments:

  1. oww... sebab ini ke haram? yg sepatutnya ditegur mungkin penterjemah esp kalau islam...kalau penterjemahnya bukan islam, nak cakap apa? dia memang tak tahu... yg salah tu dibetulkan, pencerahan tu penting indeed...

    ReplyDelete