FOLLOW

Sunday, 15 June 2014

Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia.


Dah alang-alang piala dunia ni aku kasi up sikit la buku Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia ni dan sambil-sambil buat riview. Mula-mula sekali abaikan sahaja rokok dan pemetik api yang tertulis bahasa latin itu. 

Sebenarnya aku beli buku ni 2 tahun lepas masa bulan puasa. Sebuah buku hasil penulisan Lucius Maximus dan terbitan Dubook Press (menggunakan haiwan dubuk sebagai lambang haiwan berkaliber dan menjadi Du-book). Buku ni memang menarik. Kalau kau sembang pasal bola gila-gila tapi tak baca buku ni kau memang ayam la.

Menceritakan kegagalan Malaysia selama 40 tahun untuk ke piala dunia. Buku yang dipenuhi analisis-analisis bola dan dukungan falsafah bola. Analisisnya bukan hanya tertumpu kepada Malaysia sahaja tetapi bola seluruh dunia. Malaysia adalah diantara negara yang mempunyai liga yang tertua tapi tak boleh main piala dunia. Negara yang belajar main bola dengan Malaysia dulu rata-rata dah main piala dunia.

Dan Dipenuhi kritikan juga bagi persatuan-persatuan dan cara pengurusan. Tidak ketinggalan juga politik didalam bola dari pucuk pimpinan FAM dan kedegilan sesetengah individu. Senang cerita buku ni memang mempunyai karismanya.

last sekali pada akhir-akhir buku ni ada pascakata dari Pipiyapong. Boleh tahan juga gampangnya. Tak kenal Pipi? Ala..... yang jenis malas-malas sikit tu.

No comments:

Post a Comment