FOLLOW

Monday, 23 June 2014

Jika Ada Pertanyaan Mengapa Patut Keluar Dari Malaysia Mungkin Aku Ada Jawapan.

Aku yakin kau pernah dengar berita ni atau sesiapa yang ambil port la. Dimana kerajaan malaysia telah menyeru seluruh rakyatnya yang berkhidmat secara profesional di luar negara untuk pulang ke tanah air untuk berkhidmat disini semula. Tapi sambutannya amatlah hambar. Ini dipanggil "brain drain". Sudah tentu ini cerita lain dan berbalik semula kepada tajuk. Soal brain drain ni mungkin dalam entri lain kali.

Salah satu sebab yang simple mungkin kau dah terlalu lama duduk dekat malaysia dan teringin nak duduk oversea. Jawapan sesetengah perempuan aku rasa adalah Korea mungkin.. hmmp!. Kalau aku, jika tak Amerika boleh jadi duduk di Jerman atau Perancis. Jadi kutu dekat sana ok juga, kalau boleh la..

Lagi satu sebab adalah aku bengang dengan perkataan yang keluar dari mulut sesetengah melayu yang kata "kalau tak suka, keluar lah dari Malaysia" dimana aku syak perkataan ini hanya keluar selepas seseorang melayu itu sudah habis akal atau tak fikir panjang, sudah tentu juga penyokong kuat kerajaan, itu sudah pasti.

Suasana kerja di Malaysia juga tidak menyenangkan. Pekerja selalu tertekan dengan gaji yang dibayar, sebab itu yang buat kerja kontrak adalah pendatang asing. Selalu bising orang tempatan memilih kerja sedangkan dengan gaji murah siapa yang mahu kerahkan tenaga. malaysia boleh dijadikan contoh kapitalis bobrok dunia ketiga. Kerja di sektor lain di Malaysia juga sama, pekerja tiada rancangan untuk hidup. Kerja sahaja sampai mati.

Bangsa di Malaysia juga kucar kacir tiada persefahaman, tambah-tambah lagi melayu. Aku perhatikan melayu lebih banyak buat kecoh sebenarnya dari bangsa lain di Malaysia. Misalnya didalam politik melayu memang raja politik yang tak kemana pun, kaum yang ingin menguasai segala-galanya. Cina dan india pula adalah dua sosok yang terlalu menjaga kepentingan mereka sendiri. Tapi aku kira dimana-mana pun mungkin ada sedikit persamaan. tapi malaysia, politiknya nampak sangat tidak matang dan tertumpu kepada politik kaum kadang-kadang sehingga rakyatnya tertekan, baik kiri dan kanan.

Kemudiaan sistem di malaysia selalu sahaja membuatkan rakyatnya marah-marah setiap hari. Kau akan marah setiap kali ke bank. Kau akan marah setiap kali kad pengenalan kau cipnya selalu rosak, Kau marah bila ke hospital kerana sesak macam shopping mall. Kau bengang bila kena tahan dengan JPJ bila kereta kau bercermin gelap. Kenapa kereta bercermin gelap akan menjamin jenayah berlaku lebih banyak, siapa yang cipta sistem bodoh yang amat ni? Kenapa tak boleh bercermin gelap? takut senang nak rogol orang? culik orang? bawak dadah penuh satu kereta? makan bulan puasa?. Macam mana pula dengan panas yang menggila macam sekarang? kalau seseorang itu ada anak kecil yang nak dilindung dari panas macam mana mana pula?. Kebiasaan pemandu kereta di Malaysia selalu bengang dengan JPJ dan sistem bodoh ini kerana kerap makan hati bila kereta mewah selau lepas dari sistem ini dan kalau setakat pakai myvi grenti kena. Jadi sebagai rakyat biasa-biasa kenalah pandu dengan cermin seperti aquarium, bila berhenti di traffic light akan pandang kereta sebelah, kau tengok aku, aku tengok kau. Seronok kan..........

Malaysia sesak dengan kereta. Sesaknya mengalahkan New York. Siapa yang duduk di Kuala Lumpur dan berkereta pasti terasa azabnya, kalau kau masih pakai pandu manual la. Kalau auto steady sikit, tapi tension juga pasal hari-hari kena mengadap traffic jamm. Aku pun tak tahu apa yang menteri pengangkutan buat sampai benda ni tak selesai sampai sudah. Orang di Malaysia juga tidak suka menggunakan pengangkutan awam dan malas jalan kaki sikit. Kalau tempat kerja kau jauh dan tiada pengangkutan awam berdekatan aku faham, Kau patut guna kereta. Pengangkutan awam pula tidak beroperasi 24 jam. Takut berlakunya jenayah. Tapi jenayah berlaku juga. Aku terfikir juga dalam ingin mengelak sesuatu maka tercipta satu sistem tak masuk akal dan menyusahkan. Ah lagi satu masalah yang aku malas nak cerita panjang lebar dan jadikan sebab kenapa nak kena keluar Malaysia adalah masalah parking sesak. Faham-faham sudah.








No comments:

Post a Comment