FOLLOW

Sunday, 29 June 2014

Susah Betul Nak Cari Blog Bagus Sekarang.

Hari pertama bulan puasa. Seperti kebanyakan entri aku yang lepas-lepas disulam dengan carutan. Tapi, aku kekang diri aku untuk mencarut takkala aku banyak bengang dengan banyak perkara. Tujuan aku ni nak cerita benda yang aku bengang juga, tapi sikit-sikit je. kahkah.

Zaman sekarang susah betul aku rasa nak cari blog yang bagus untuk aku baca hari-hari. Aku tak tau lah kau orang punya bahan bacaan macam mana, bagi aku blog yang aku nak baca tu sudah semestinya bukan blog info macam mana nak cantikkan blog atau benda remeh-temeh lain yang semua orang dah tau. Biasanya kalau nak rujuk info umum aku lebih suka rujuk dari info barat.

Lagi satu bukan blog yang berunsur-unsur diari, kisah percintaan keterlaluan, tudung dan produk kecantikan. Aku bukan into pun benda-benda macam ni, tapi kalau kau cerita pasal muzik aku boleh masuk kepala. Pada pemerhatian aku orang yang layan muzik yang berunsur alternatif ni dia cool sikit. Pendapat aku la.

Aku mencari juga blog perempuan yang aku rasa cool dan best tapi lagi susah nak dapat. Yang aku pernah baca pun tak sampai sepuluh dan aku percaya ada banyak blog yang cool dari mereka ni. Cuma aku tak jumpa lagi, mungkin blog mereka terhalang oleh blog lain, mungkin sahaja. Kalau blog best lelaki aku banyak lah jumpa dan aku masih ada membaca lagi sampai sekarang.

Cool atau best disini bukan bermaksud kau yang cool atau best. Tapi, blog kau dan penulisan kau. Cuba kau cerita dekat aku cool ke blog kau kalau nak kena tunggu beberapa minit nak buka blog kau? siap ada lagu dan bersepah iklan nak duit. Macam aku cakap blog dan penulisan kau yang aku pentingkan kerana dari situ mencerminkan kau sikit-sikit. 

Blog yang kebanyakan aku baca pula dah banyak yang tak update. Mana pergi semua kutu-kutu sebenarnya. Blog macam hilang punca, frust tapi malas, darab dua, Akutakpeduli.com semua dah tak update. Kau boeh cuba Akutakpeduli.com macam mana dia punya pergi. Teh Tarik Gelas Besar sedap juga. CursingMalay pun boleh tahan. Kalau Tukar Tiub hari-hari dia update, ini politik la.

Aku selalu gunakan kata kunci yang akan relate dengan blog yang berkaitan. Kalau tak buat macam tu,  gila nak mampos nak blogwalking semua blog dan cari satu-satu. Aku selalu pakai macam-macam. Contohnya hipster dan band-band alternatif. Siapa dan blog mana yang akan bercerita tentang hal hipster dan apakah itu blog seorang hipster atau bukan. Siapa pula yang akan bercerita tentang band-band alternatif atau riview album atau consert band-band seperti Radiohead, Muse, The strokes, Pixies, Pink Floyd, Ramones atau banyak lagi.

Untuk lebih progressive aku selalu gunakan melayu sekian-sekian.... komunis sekian-sekian... falsafah sekian-sekian... Untuk blog macam AkuTakPeduli.Com aku selalu search pasal hah-hal sosial sebab blog ni banyak menafsir orang dalam masyarakat dan bagaimana orang itu dan ini sehingga ke mat rempit pun ditafsir.

Jadi semua itu dah tiada. Aku memang memerlukan blog-blog baru tahap power untuk dibaca. Takkan asyik mengadap entri yang kau rasa boleh dapat dekat mana-mana pun kan?


6 comments: