FOLLOW

Thursday, 19 June 2014

Tolong Jangan Main Handphone La, Cilake!





Salah satu perkara yang aku selalu perhatikan ketika dimana-mana pun apatah lagi ketika melepak dan perkara itu tidak lain dan tidak bukan adalah scene main handphone dari beberapa individu. Kalau kau tak percaya kau boleh pergi lepak kedai mamak atau tempat yang ramai orang dan perhatikan. Tapi aku rasa semua orang dah tahu benda ni atau kau adalah kaki main handphone juga? melainkan kau Geek. Kalau kau Geek tak apa.

Aku pernah perhatikan dimana 7 orang yang sedang duduk-duduk melepak tapi tak bercakap sepatah pun. Apa yang diorang buat? main handphone dengan muka serius. Nah teknologi mampu membunuh ketamadunan dan cara manusia berkomunikasi dengan baik. Kau macam tak boleh nak bersembang dengan baik kenapa? Kalau bersembang pun mungkin "Apa nama awek dekat pesbuk tu?". "mana air aku?" ini kronik la. Langsung tidak beretika. Jika dieropah ini tidak menghormati satu sama lain namanya. Tapi memang semua main handphone pun.

Selepas handphone canggih aku rosak pada tahun lepas aku ada juga simpan niat nak ada Handphone canggih baru. Tapi aku dah jadi selesa dengan menggunakan handphone tak canggih lalu membatalkan niat buat masa ini. Jadi aku tidak menggunakan handphone canggih buat masa sekarang dan ianya membuatkan aku rasa lebih bertamadun dan lebih banyak berkomunikasi dengan cara baik. Nanti aku beli juga handphone canggih satu, susah juga pakai handphone tak canggih ni pasal sudah 5 orang makwe minta MMS gambar dan aku asyik beri alasan suruh tengok dekat facebook je.

Aku ada pergi ke Danau Kota dan pemerhatian aku disana walaupun ramai orang tapi scene main handphone ni kurang. Pasal orang sibuk untuk tak main handphone. Takkan tengah sesak-sesak nak mengadap handphone lama-lama kan? kalau ada pun sekejap je dan aku perhatikan mereka adalah perempuan. Tapi scene main handphone lama-lama ni memang ketara dan jelas bila melepak seperti aku katakan sebelum ni lah.

Waktu melepak adalah waktu rileks-rileks yang tak perlu buat apa-apa. Disebabkan dah tak reti nak bersembang maka mereka main handphone bagi mengisi slot bersembang. Aku perhati mereka senyum, serius, gelak, buat muka kagum. Jadi aku fikir mungkin:

Yang senyum sedang stalker perempuan atau lelaki dekat facebook, main we chat dan whassap.

Yang serius mesti main game tak habis-habis atau baca tutorial cara memikat wanita dan disuruh beli buku oleh web tersebut.

Yang gelak sudah tentu tengok video atau gambar lawak yang sebenarnya taklah lawak pun dan juga mengutuk orang dekat facebook.

Last sekali yang buat muka kagum ni. Aku rasa diorang mesti sedang mengagumi tubuh badan wanita atau sedang menonton porno. Takkan tengok sportrim kereta pun nak kagumkan?

Seperti yang diketahui oleh pengguna-pengguna handphone canggih, handphone canggih ni cepat habis bateri. Jadi muncul lagi satu benda yang tolong menghapuskan ketamadunan iaitu power bank. Kaki main handphone yang rata-ratanya mesti ada power bank supaya nanti tak tergangu masa berkualiti yang sebenarnya tak berkualiti diluar. Kalau takda power ban nanti kena balik rumah.

Aku ada nama untuk mereka "Phone Addict" atau "Phone Crack". Mungkin.





1 comment: