FOLLOW

Friday, 4 July 2014

'Into The Wild' Bukan Sekadar Sebuah Filem


Into The Wild, sebuah filem yang kau patut tengok. Hayati dengan tenang, hadam perlahan-lahan. Aku bukan nak buat riview atau apa tapi nak menceritakan tentang filem ini yang bukan sekadar sebuah filem.

Jika kau adalah seseorang yang teringin nak mencuba sesuatu benda yang baru atau keluar dari zon selesa kau, apa yang kau nak sangat buat? bagi aku, mengembara adalah salah satu angan-angan aku yang masih belum kesampaian. Kalau dapat travel dalam Malaysia pun jadilah asalkan aku dapat travel. Malangnya bukan semua manusia bernasib baik, aku terikat dengan komitmen yang besar, kewangan, fucked up dan itu menghalang aku untuk mengembara.

Cerita tentang mengembara, filem ini adalah berkisarkan tentang seorang anak muda yang fucked up juga dengan keadaan sekeliling dan telah mengambil tindakan untuk mengembara ke Alaska bagi mencari dirinya dan pengertian hidup setelah graduated dari universiti. Kemudiaan Sepanjang filem ini macam-macam perkara berlaku, misalnya kesusahan untuk mendapatkan makanan, transport dan penyakit

Filem ni bagi aku sangat berinspirasi dan bersemangat la. Masa aku tengah tengok filem ni aku rasa macam terus mahu mengembara. Biasalah, spirit tengah menaik. Dengan quote-quote yang power memang terngiang-ngiang dekat telinga. Hebat betul Sean Penn buat filem.




Kalau kau pernah baca dalam surat khabar pengintai(Metro) atau utusan, tak silap aku. Sebelum bulan puasa, ada  rencana pasal dua orang pengembara asing yang travel ke serata dunia dan telah singgah di Terengganu kemudian meneruskan perjalanan ke Singapore pada hari berikutnya. Cara mereka mengembara agak sedikit radikal, pasal mereka jalan kaki.

Bila ditanya sebab mereka untuk mengembara, mereka jawab, inspirasi untuk mengembara datang selepas menonton filem Into The Wild dan mereka juga mengenali antara satu sama lain adalah di dalam sebuah forum dimana rakan backpakers-nya juga adalah peminat filem tersebut.

Kau boleh imagine tak macam mana dia punya pergi filem ni? Sebenarnya aku dah banyak tengok filem berunsur-unsur pengembaraan, contohnya macam The Secret Life Of Walter Mitty, The Motorcycle Diaries, The Loneliest Planet semua tu. Motorcycle Diaries tu cerita pasal Che Guvara masa muda-muda, ada unsur-unsur revolusi sikit dan filem Into The Wild ni adalah filem paling aku suka la.

Walau macam mana pun filem ni memang bagi inspirasi dan tolong jangan buat lawak hambar suruh aku tengok upin ipin mengembara.

No comments:

Post a Comment