FOLLOW

Wednesday, 2 July 2014

Orang Melayu Suka Kecoh Pasal Makan

Kalau kau fikir apa yang orang melayu paling concern sekali adalah, salah satu perkaranya ialah pasal makan. Kau rasa betul ke tidak? Aku tau la banyak juga perkara lain yang orang melayu ambil port. Contohnya perempuan pakai - tak pakai tudung, orang OKU, selfie doggie style dalam tandas dan macam-macam lagi.

Tapi pasal makan juga orang melayu selalu peduli. Aku yakin kau juga tahu, pergi je ke pasar malam. Punyalah ramai yang berniaga. Tambah-tambah lagi bulan puasa macam ni, lagi la ramai yang berniaga. Kalau pasar malam tak hari-hari tapi bazar hari-hari. Jadi macam mana kau boleh jamin tak ada pembaziran dekat situ?

Kalau kau perhati dan ingat-ingat balik, kita dah melalui pelbagai isu-isu makanan - kau ingat tak? Misalnya dulu masa aku dekat high school, Yang ada isu daging hotdog ada babi tu, orang melayu punyalah kecoh sampai tak beli langsung. Asal hotdog je babi, masa tu la....

Masa sekarang juga benda tu tak berubah, orang melayu masih lagi menjadi mangsa melalui makanan. Pasal semua orang tau melayu suka makan dan kita juga beruntung mempunyai perdana menteri yang juga ambil peduli pasal makan. Contohnya melalui penurunan harga kangkung tempoh hari dan membuatkan seluruh rakyat Malaysia terasa beruntung kerana mempunyai perdana menteri yang masih ambil berat terhadap rakyat. Trend kangkung, buat lawak kangkung la woi!( masa isu ni tak basi lagi la).

Kemudian tak lama lepas tu timbul lagi satu isu yang memprovoke orang melayu, iaitu chocolate cadbury ada DNA babi. Kau tengok berapa ramai orang melayu mengamuk dekat alam maya. Facebook, Twitter, Blog. Berapa banyak cadbury tak laku sebab bagi orang melayu marah.  kau kena tahu kalau asal babi sahaja, melayu mesti mengamuk. Sebab ini makanan. Orang melayu tak ambil port sangat pasal dadah, alkohol, sosial runtuh, macam mana dunia berfungsi, macam mana ekonomi run atau macam mana nak hidup dengan lebih baik sebab mereka peduli pasal makanan mereka terlebih dahulu. Tapi betul juga melayu mana nak makan babikan? Jadi kenapa tak produce makanan kita sendiri. Lebih baik dari mengamuk untuk isu yang akan datang.

Selama ni pun malaysia juga dah melalui fasa-fasa memboikot barang. Asal negara-negara pengeluar yang buat apa yang mereka tak suka mereka akan memboikot. Paling terus-terang sekali adalah makanan. Tapi, kau ingat berjaya ke? Kau tau sebab apa? sebab ini makanan. Kau cuba cerita dekat aku berapa banyak melayu pergi makan Mc Donald, KFC masa boikot memboikot sedang dijalankan. Boikot makanan tak akan menjadi keatas orang melayu. Orang melayu sebenarnya bukan peduli sangat pun dengan isu siapa kena bom atau apa, asalkan mereka dapat makan. Tapi boikot barang yang bukan makanan atau tiada kena mengena dengan makanan, itu aku setuju juga serba sedikit. Cara ini mungkin berkesan, tapi tolong jangan makanan.

Setelah dunia makanan di Malaysia dengan isu Cadbury sudah sedikit tenteram atau hujung-hujung, tiba-tiba ada pula isu kilang mee yang pengurusanya kotor dan tak teliti. Lagi sekali orang melayu mengamuk dan naik hantu dalam alam maya. Kalau apa-apa hal pun mesti alam maya. Satu isu makanan yang bersambung aku kira - macam lah kau tak tau dekat malaysia ni, kalau bas eksiden - bas je..... kalau buang anak - buang anak je....
Mana tak mengamuk sebab semua orang makan mee dan pakai cap masjid lagi. Kalau dalam alam kapitalis ini satu contoh baik untuk mempengaruhi rakyat, dalam kapitalis la.

Walaupun mengamuk, tapi isu ni sekejap sahaja. Tak sampai seminggu pun bertahan kerana;

1. Orang melayu dah penat mengamuk.

2. Orang melayu dah makan mee ni dah lama, sebab kilang mee ni dah beroperasi sejak tahun 60-an lagi.

3. Asalkan tiada daging atau DNA babi atau tak ada kaitan langsung dengan babi.

4. Orang melayu tahu semasa proses membuat budu juga ada ulat.

Dan isu ini diakhiri dengan pembakaran kilang tersebut oleh puak melayu yang lebih radikal.

Last sekali, kes Azwan Ali yang sangat hangat hari ini. Ditambah pula dibulan puasa ni dan pendapat dia tentang makanan dibazar ramadhan yang tak berkualiti. Disebabkan ini bulan puasa kau tak boleh ada pendapat yang berbaur kutukan terhadap bazar ramadhan kerana bazar mesti bulan ramadhan bagi orang melayu. Kalau bukan bulan puasa mereka tak marah sebab kau hanya kutuk pasar malam biasa dan bukan bazar ramadhan yang sama dengan pasar malam pada hari biasa. Kalau dia mencarut pahala dia lah yang kurang kan???

Sebagai orang melayu, aku juga ada makanan favourite masa bulan puasa;

                                           (gambar ikhlas yang aku curi dari Google)


2 comments: