FOLLOW

Tuesday, 8 July 2014

Raya Yang Akward, Fail Dan Lagi Creep



Aku tiada idea sangat nak menulis buat masa sekarang. Aku hairan mana pergi kesemua idea yang aku pupuk, atau aku tak pernah ada idea langsung dan itu hanya bidaah dalam kepala aku sahaja. Bulan puasa ni aku tidak ada apa-apa nak ditulis sangat memandangkan tak boleh nak cakap lebih-lebih.

Jadi aku terus pergi ke bahagian raya, dimana raya yang kita jangka happy akan spoil bila ada perkara-perkara tertentu yang spoil-kan raya. Tak kira lah dari kau atau orang lain janji raya itu spoil, walaupun sikit. Seperti aku sendiri, raya aku juga sudah beberapa kali spoil.

1. Kau punya raya akan rosak bila kau sedar-sedar sahaja, matahari sudah terpacak tegak diatas kepala. Cilaka apa raya bangun tengah hari. Terlepas sembahyang raya satu hal, bila member tanya tak nampak kau dekat masjid kau nak bagi alasan apa. Macam aku dulu, member yang datang kejutkan aku. Mana nak letak muka kalau tau dekat makwe-makwe. Ya, selain ambil tahu hal-hal yang berat, aku kisah juga dengan makwe.

2.  Kau tak keluar rumah, kalau kau bujang, muda dan bertenaga. Raya pertama duduk terperap dekat rumah memang tak steady langsung. kalau rumah kau buat laksa tahun itu, kau tak dapat balun sup tulang rumah member. Masa raya pertama lah kau nak sapu bersih segala macam makanan dan kau tak dapat tengok makwe berkeliaran.

3. Yang ini lain sikit, kau pergi America masa raya pertama, Bercuti atau apa-apa sahaja. Ini biasanya golongan yang tiada kampung halaman, liberal atau dah biasa raya sahaja bercuti. Aku liberal juga tapi masih ada sisi konservatif dan ada kehidupan raya. Raya lah sangat.

4. Bila kau pergi beraya ke rumah orang atau makwe yang stranger, kawan kau buat perangai tak senonoh dan menimbulkan ke-akward-an (kau tengok bahasa aku). Misalnya gelak kuat-kuat dan komdem langsir baru yang hodoh dan

5. Muntah dalam rumah atau baju orang. Aku belum pernah menghadapi tragedi seperti ini, jika bakal, aku belum ready. Bila raya semua benda nak makan, kemudian kau atau kawan kau muntah sesuka hati. ini memang fail tahap epic dalam sejarah hidup kau.

6. Tak pakai baju melayu atau baju kurung, kebaya ata apa-apa sahaja bagi perempuan pada pagi hari raya pertama. Aku harap kau paham budaya orang melayu ni macam mana, asal raya mesti baju melayu. Jadi demi memenuhi formaliti dalam majoriti kau kena pakai juga. Kalau kau tak pakai kau akan dianggap berasal dari Marikh. Tak percaya kau try la pakai macam nak pergi clubbing.

7. Sama macam no.6, kau pakai macam nak pergi clubbing. Pakai pakaian yag rock-rock, black metal, punk rock. Kau tau apa orang melayu kata, creepy gila babi.

8. Bila kau raya rumah orang, kau dapat duit raya. Ini aku percaya ramai yang masih dapat angpau walaupun dah tua bangka. Raya yang akward bukan? Tapi kau ambil juga demi menjaga hati tuan rumah. Kalau nak ikutkan kau bukan nak ambil pun seringgit dua tu. Melainkan kau tahu semua rumah nak bagi seringgit dua. 20 rumah dah berapa kau dapat, lepas isi minyak dan beli rokok.

9. Kena kerja masa raya. Aku tahu perasaan kau yang kena kerja masa raya pertama macam mana. Tambah-tambah lagi kalau itulah tahun pertama kau kena kerja masa raya. Kalau aku, aku tak boleh. Ada perasaan nak memberontak. Nasib lah, siapa suruh pilih kerja yang terikat.

10. Masa raya kau tiada duit. Aku pernah rasa peritnya sebab baru kehilangan kerja. Hari raya memang dapat makan free tapi duit nak isi minyak, rokok memang tuan rumah tak sediakan. Kalau macam tu buat macam No.8 untuk tambahkan pendapatan. Pau ahli keluarga juga adalah salah satu jalan dan elakkan anak buah, tapi kena bangun awal dari anak buah la.

11. Sesetengah lelaki dan perempuan yang selalu rasa raya tanpa boyfriend atau girlfriend tak bermakna akan rasa raya mereka fail dan akward sebab tiada boyfriend dan girlfriend. Apa kejadahnya ni. Tapi ada juga jenis ini. Bagi aku raya dengan kawan-kawan lagi seronok dan lebih havoc. 

12. Semua kawan kau beraya dengan kekasih hati mereka dan kau amat lonely pada hari raya. Kau akan diketepikan, nasihat aku kau balik rumah sahaja sebab tumpuan mereka hanya kepada kekasih hati mereka. Bagi lelaki, pagi jumpa di masjid, pukul 9 semua berkepit, tak kurang juga yang menghilangkan diri. Kau pun sibuk menyelak satu persatu no telefon perempuan di dalam talefon kau semata-mata untuk beraya bersama-sama mereka. Desperate gila.

13. Putus cinta pada hari raya pertama, dan nampak kekasih hati kau beraya dengan orang lain. Aku malas cerita bab yang aku tak gemar dan menjadi melayu tipikal - sangat.

14. Raya dekat bandar. Bab ini aku sedikit bongkak kerana aku punyai kampung untuk beraya. Kesian mereka tak pernah beraya di kampung. Pergi raya rumah kawan kena berhenti di traffic light dahulu sebelum sampai. Masih ramai yang beli lemang yang mahal dan tak masak sepenuhnya atau mentah. Dan juga tak pernah merasa main meriam buluh - nak cari buluh pun susah pasal sudah kena tebang dengan pihak pemaju untuk buat stesen LRT. Maaf jika aku berlagak.

15. Excident juga boleh menjadikan raya kau fail. Jadi berhati-hati lah masa hari raya sebab bukan sebelum raya sahaja nak kena berhati-hati. Dan memandu jangan serupa orang gila.

16. Raya aku fail tahun lepas. Tak dengar lagu raya, tiada wang, tiada makwe, bangun tengah hari dan tak pergi mana pun. Tahun ini nampaknya bakal fail juga. Jadi aku sudah buat rancangan sebelum gagal sepenuhnya. Aku mahu bercuti pada hari raya pertama bersama rakan yang dimana mereka rasa raya mereka juga bakal gagal. Bercuti ke terengganu sahaja. Walaupun berbaur kegagalan raya tapi kau patu paham kenapa asal raya sahaja orang pergi bercuti, sebab ianya seronok. Kau tak buat macam tu sebab mak kau marah kan???